|
Bron: De Leeuwarder Courant Datum: 28 september 2009
Hartstikke blij is ze dat ze begin september, na een half jaar zonder baan, weer aan de slag kon. ,,Bij het Friese Land in de thuiszorg. Bijna een volledige baan, met scholing en een contract voor een jaar", vertelt Reina Zijlstra (51) uit Leeuwarden.
Ruime ervaring In de thuiszorg heeft ze ruime ervaring, want ze werkte al dertien jaar als alfahulp. ,,Ik doe nu eigenlijk precies hetzelfde werk, maar nu in loondienst."
Diploma's Diploma's in de zorg heeft ze niet. Wel bezit ze alle rijbewijzen, van A tot en met E. Ze heeft zelfs een chauffeursdiploma. Ligt een baan in de transportwereld dan niet meer voor de hand?
Volledige baan ,,Ik heb ook heel even op een taxi gereden", zegt ze. ,,Maar dat beviel maar matig. Ik wilde toch iets meer dan iemand simpel van A naar B brengen." Bovendien was het in deeltijd. ,,Ik wilde graag een volledige baan."
Nieuwkomer Die kreeg ze vorig jaar september, in een schoenenwinkel. Ook in de schoenenbranche was ze bepaald geen nieuwkomer. Al in de jaren zeventig en tachtig stond ze tussen de schoenen, zo'n twaalf jaar achtereen.
Kennismaking De hernieuwde kennismaking met de schoenenbranche was echter van korte duur. Het dienstverband werd na een half jaar niet verlengd. ,,Ik was overdonderd. De reden? Ik weet het niet."
Verkoopcijfers Aan haar verkoopcijfers kan het in ieder geval niet hebben gelegen, zegt ze. ,,Die waren prima, al zeg ik het zelf. Ik was een beetje te duur, denk ik, want na mijn vertrek zijn twee jonge meiden aangenomen."
Comtetentietest Nu dus terug naar de zorg, mede door een competentietest via het CWI. Door middel van het EVC wil ze nu in kaart brengen welke diploma's ze kan halen. ,,Want alleen met de vereiste papieren kan ik vooruit, ook financieel."
Ervaringscertificaat (Een andere baan vinden valt niet mee in deze kommervolle tijden. Zonder diploma's is het nog lastiger, zelfs als je in een sector kunt bogen op jarenlange werkervaring. Kennis, vaardigheden én ervaring kunnen echter wel degelijk leiden tot een officieel papiertje, dankzij een ervaringscertificaat (EVC: eerder verworven competenties) en een (verkort) scholingstraject.)
|