|
Bron: De Leeuwarder Courant Datum: 28 september 2009
Een andere baan vinden valt niet mee in deze kommervolle tijden. Zonder diploma's is het nog lastiger, zelfs als je in een sector kunt bogen op jarenlange werkervaring. Kennis, vaardigheden én ervaring kunnen echter wel degelijk leiden tot een officieel papiertje, dankzij een ervaringscertificaat (EVC: eerder verworven competenties) en een (verkort) scholingstraject.
Ontslag Ze wist al in april dat het in de zomervakantie voorbij zou zijn, na een loopbaan van 27 jaar in de makelaardij. Maar door het plotselinge faillissement van haar werkgever Boelens Jorritsma kwam het ontslag per half juni toch nog sneller dan verwacht voor Hinke van der Zee (46) uit Sneek. ‘Commercieel secretarieel medewerkster' luidde de officiële benaming van haar functie. De praktijk was dat ze bijna alle voorkomende werkzaamheden deed, van cliënten te woord staan tot het opmaken van documenten en het organiseren van open huizendagen.
Banenbeurs Op een banenbeurs in Leeuwarden, in het voorjaar, zocht ze naar vacatures. ,,Zelf denk ik aan een ondersteunende functie in de gezondheidszorg." Ze stuitte er op de stand van ROC Friese Poort Bedrijfsopleidingen en volgde een workshop over het EVC. ,,Ik had er nog nooit van gehoord, maar was meteen enthousiast.'' Ze vulde het aanmeldingsformulier in en werd zo een van de gelukkige winnaars van de twee gratis EVC-trajecten die werden verloot.
Bewijsmateriaal Inmiddels heeft ze de eerste gesprekken gehad met haar EVC-begeleider en is ze druk met het verzamelen van bewijsmateriaal dat haar werkervaring kan schragen. Zo stuitte ze op zolder op dozen vol met oude schoolspullen. ,,Ik wist niet eens meer wat ik allemaal had bewaard." Los van het EVC schreef ze al op diverse functies. ,,Want ik wil niet afwachten, maar juist laten zien dat ik graag een nieuwe baan wil."
Uitnodiging gesprek Twee keer al werd ze uitgenodigd voor een gesprek. Bij een advocatenkantoor in Bolsward werd de vacature op het laatste moment geschrapt, bij een zorgcentrum in Heerenveen viel de keus op een andere kandidaat. ,,Jammer, maar ik laat me niet ontmoedigen. Dankzij het EVC verwacht ik meer kans te maken op een baan."
|